Vicky-Hemma hos ronja .och hela historien med tomali

Nu sitter jag hemma hos ronja's pappa . vi har varit med varandra hela dagen och haft skit kul faktiskt :D .
jag var ute och gick med mina syskon så kollade jag till Tomali och saga ( några hästar som putte har gått på bete med i alla år )  . ingen rider ju dom ,det är bara bill som har dom och han tar inte hand om dom så bra . eller jo , men har rider inte . så ser jag på tomalis knän jömskar o ben stora KÖTT SÅR . det visade sej att en liten tjej *nämner inga namn* hade bundit fast honom i en lekstälning som han revomkull och galoperade upp för en lång asfalts backe (den från delsjön om ni i partille vet vilken det är ..)  där snubblade han på stälningen och ramlade ..
usch det va ingen trevlig syn kan jag tänka mig . men nu haed han endå skorpor så det var okej .

men jag ringde ronja och vi åkte dit och tog hand om dom lite , eller mest tomali för saga gillar att vara för sig själv och tomali är vråan sällskaps sjuka lilla bebis . det märktes att han hade saknat oss ! han stog med huvvet o bara gosade in det mot ens mage typ o vilade det på ens axel . gosse ! har inte träffat/ridit/tagit hand om honom sen sommaren .(ett år ! ) . han har alltid varit lite av en problem häst som inte har kunnat någonting . men ronja och vi hjälptes åt och han lärde sig jätte mycket ! innan kunde han inte galopfattning arbetstrav eller gå i form .
sen var det några andra tjejer som red saga och tomali och  förstörde dem båda helt och hållet .
men nu frågade bill oss om vi kunde ta hand om dom igen för dom tjejerna hade tydligen slutat rida dom för två månader sen . okej tänkte la vi men det blir ett jävla jobb . . var förbereda på att han skulle vara så ouppfostrad och rentutsakt farlig som han var när vi red honom i höstas då dom tjejerna fortfarande red honom ,och dom slutade rida honom just  för att han var så knäpp.

men vad hände ? jo ronja satt upp och  han var HUR FIN SOM HELST , finare en någonsing ! innan svängde han inte dit man skulle ,var jätte stel ,kunde inte gå en meter från saga osv . men idag travade han iväg i arbetstrav hur lugnt som helst och TRAVADE över bommar /stockar . ( innan har han alltid skuttat över för han orkade inte anstränga sig) .

vi blev såklart skitglada idag när detta hände för vi har pratat länge om att få ordning på våran saknade tomali igen .

så nu kör vi .nya tag ....vi älskar dig tomali ,världens finaste travare ! <3 <3 och dig med saga ;p


nu ska jag sova hos ronja puss .. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0